AANKOOP & BEETJE GESCHIEDENIS

 


Op 22 oktober 1994 was het zover. Na veel kijken en niet kopen heb ik mijn MG MGB in Lemmer gekocht. Een klein dorpje in Noord-Nederland. De MGB was als 'containerlading' uit Arkansas gekomen. Het zag er niet veel uit: deuken, smerig, kapot tapijt gedrenkt in remvloeistof, een motorkap die zwaar beschadigd was en niet onbelangrijk 'verkeerde' stoelen (van Datsun 240/Z).

Ik had bij verschillende andere Nederlandse bedrijven gekeken, maar de meeste auto's in dezelfde prijsklasse waren helemaal niet compleet, hadden grote deuken, het ontbreken van stuur, klokken of stoelen en plaatwerk in erbarmelijke staat met veel roest en lassen. Ik heb meteen de motor van deze MGB laten aanpassen voor loodvrije benzine. Toen bleek dat de motor nog niet zo lang geleden was gereviseerd.

Mijn MGB komt uit Arkansas, maar ook daar is het weer niet altijd perfect. Hij zag er niet mooi uit, maar was verder gaaf. Alleen aan de bestuurderskant moest er een nieuw stuk vloer gelast worden.

Gelukkig kwam er tot mijn grote opluchting bij het verwijderen van veel bladeren in het luchttoevoersysteem geen zwarte weduwe uit gekropen: mijn grootste angst!


Verklaring Chassis (VIN) nummer GHN5UA207376 G  (4/1970)

G              =  MG    
H              =  BMC B-series engine 1.8L (MGB);
N              =  2 seated Roadster    

5               =  Mk3 (medio 1969-1979)

U              =  USA

A              =  1969-70

207376    =  Car number, Chassis (VIN) nummer

G              =  Gebouwd in Abingdon, productie vanaf 1967

 

  

MG MARQUE

 

De merknaam is afkomstig van de initialen van Morris Garages, William Morris' particuliere verkoop- en servicebedrijf. Het merk was continu in gebruik, behalve tijdens de Tweede Wereldoorlog, vanaf het begin in 1924 tot 2005, en daarna vanaf 2007 in Chinees bezit.