The splitbumper


Heb ik weer! ...

 

Koop je uiteindelijk een MG MGB, dan heeft deze een andere bumper: een 'gespleten bumper'. Een achterbumper bestaande uit 2 delen. "dat heb ik weer", dacht ik.

Dit heb ik natuurlijk opgezocht in het boek 'The original MGB' van Anders Ditlev Clausager. (ISBN 90-389-0833-4). Het blijkt dat dit alleen werd toegepast in de jaren 10/1969 t/m 10/1970.

 

Maar deze 1-jarige versie had meer 'afwijkingen':

 

- Het stuur is het model met de gaten in de spaken.

- In plaats van de claxon is centraal in het stuur een aparte MG-badge geplaatst.

 

- De claxon bevindt zich aan het einde van de richtingaanwijzer. (linkerkant)

 

- Rechter voorspiegel op het rechter spatbord.

 

- Splitbumper

 

Het heeft geen toegevoegde waarde, maar is wel bijzonder en zeldzaam.

 


Zelf heb ik een bijna vierkante 'rechthoekige' kentekenplaat gemonteerd. Dat vond ik voor een MG MGB een ongebruikelijke kentekenplaat vergeleken met een 'normaal recht stuk' tussen de bumperdelen, wat ik zelf minder mooi vind.

 

Het bovenste stuur is van mij, voor en na de restauratie. Dit stuur is na een jaar door de fabriek vervangen door een stuur met 'sleuven (l)' en later door een stuur met gesloten spaken (r). Er bleken ongelukken te gebeuren doordat chauffeurs tijdens het rijden met hun vingers in de gaten vast kwamen te zitten.